Articles

El projecte “Terra Alta +” continua caminant cap a la meta d’impuls de la competitivitat del sector vitivinícola i defineix les accions per aconseguir-ho

L’objectiu de les accions es centra en fomentar la posició estratègica de dos grups de gran potencialitat: el dels productes de gamma mitja-alta i dels productes destinats al gran consum. 

 

El passat 17 de juny una desena d’empreses de Terra Alta van assistir a la segona presentació de “Terra Alta +”, projecte adscrit dins el marc de “Treball a les 7 comarques” que està impulsat pel Consell Comarcal de la Terra Alta, subvencionat pel Servei Català d’Ocupació i finançat pel Servei Públic d’Ocupació Estatal i pel Fons Social Europeu. La jornada es va conformar com una nova passa en el projecte de dinamització de la competitivitat del sector vitivinícola de la Terra Alta i va comptar amb la participació activa dels principals cellers de la comarca. També van estar presents els membres del Consell Comarcal de la Terra Alta i els consultors de Cluster Development, que van presentar les principals conclusions extretes durant la segona fase del projecte.

 

En la primera part de la jornada es van donar a conèixer les dues grans opcions estratègiques a seguir per fomentar la competitivitat del sector vitivinícola. La primera anava enfocada a productes de gamma mitja-alta, també anomenada “terrior” i l’altra a productes destinats al gran consum. De cada una d’aquestes opcions estratègiques es van presentar i debatre quines eren les potencials accions a desenvolupar. També es va exposar quin va ser el procés que va permetre identificar aquests dos gran blocs com a principals àmbits a competir. Una de les accions explicades va ser la del viatge de referència fet a la regió de Llenguadoc-Rosselló, concretament a les zones de Fitou i Corbières, al sud de França. Aquí es van dur a terme entrevistes a empreses i institucions de referència del sector vitivinícola, gràcies a les quals es van conèixer nombrosos casos d’exemple que poden ser d’interès per impulsar els sector a la comarca.

 

L’esdeveniment també va servir per establir un repàs de la caracterització i diagnòstic del negoci del vi, un mercat que està experimentant variacions respecte el perfil del consumidor final. Per exemple, s’identifiquen canvis en la freqüència de costum (de freqüent a ocasional) i en la tria del producte (més sofisticat i de major qualitat). També es presenten diferències en els competidors i en la distribució; aquesta última com a conseqüència de l’aparició de nous canals de venda. Finalment, i seguint l’estela de la primera presentació, es va obrir un debat amb els assistents per profunditzar en els punts anteriorment esmentats. En aquest es van recordar les magnituds econòmiques del sector, que està integrat per 1.450 viticultors i 55 cellers, els quals treballen una superfície de vinyes de 5.800 Ha. El resultat d’aquestes xifres es tradueix en una facturació agregada de 41M€, dels quals 6,5M€ corresponen al valor de les exportacions. 

 

Per finalitzar l’acte es va obrir un debat en el qual es va parlar sobre les noves conclusions exposades. També va servir per definir les properes passes del projecte “Terra Alta +”, que comprenen dos grups de treball: un destinat a definir l’estratègia de la línia “Terroir” i  l’altre destinat a definir l’estratègia del grup de “Gran consum”. Aquesta dinàmica permetrà abordar accions específiques des d’una perspectiva de treball proactiu amb les empreses que finalment reforci la posició competitiva del sector vitivinícola.  

Altres notícies de la comarca